Träning och vilja bli gravid | Träning och rådgivning

Träning och vilja bli gravid

Hur kopplar man ihop träning med viljan att bli gravid? Träning kan både vara positiv och negativ för dina graviditetschanser. 

Träning är bra

För den som bär på extrakilon kan det vara svårare att bli gravid. Här kan träning bara vara positivt. Att komma ut och röra på sig en halvtimme till en timme om dagen kan vara nyckeln till ett positivt svar på stickan. Man kan så klart även försöka tajma in sina försök med ägglossningen genom ägglossningtest: här brukar man säga Clear Blue är ett av de mest pålitliga alternativen. Om man kombinerar ägglossningstestet med daglig motion, stiger chanserna markant. 

Ta även med din partner ut på promenader och simturer. God hälsa och bra kondition ökar mannens sexlust och fruktbarhet. Ni ska göra den här resan tillsammans, från början till slut. Försök att göra någonting aktivt tillsammans varje dag. Träning är också bra för att minska negativa effekter av stress. Stress är inte bar för sexlusten eller fertiliteten så den vill man gärna göra bort med. 

Träning är dåligt

Det finns tillfällen där träningen inte är lika gott för hälsan. Alldelels för hård träning kan ha motsatt effekt. Kvinnor som tränar hårt, såsom elitidrottare eller maratonlöpare, riskerar att få rubbad menstruation. Den kan till och med utebli helt. Tränar man hårt kan man också få problem med ägglossningen. Vill man träna mycket ska man se till att äta ordenligt och dricka mycket. Håll också koll på att menstruationen är regelbunden. 

För män är det också viktigt att inte träna för mycket. Fertiliteten kan sjunka när kroppen har andra saker att tänka på. Kroppen blir upptagen med att hantera belastningen av träningen och det kan bli svårare att göra sin partner gravid.