Välkommen!

Hälsan vid ålderns höst

Som vi åldras förändras kroppen på många sätt och vis. Och medan genetik spelar en viktig roll i hur vi åldras kommer en hälsosam livsstil alltid vara en viktig faktor. Här tittar vi på några områden man kan vilja vara mer uppmärksam på som man blir äldre.

Balanssinnet försämras

Balanssinnet är något man lätt tar för givet när man är ung. Och medan man kanske inte är så duktig på att stå på ett ben en längre tid, kommer balanssinnet påverkas mer än man först tror med åldern. Som tur är kan man fortfarande förbättra balansen med balansträning och är något alla borde inkludera i träningsschemat. Ser man dock till att träna balansen medan man fortfarande är ung kommer det bli lättare att behålla mer av balanssinnet som man åldras.

Synen och hörseln likaså

Två andra av våra sinnen som blir sämre med åldern är förstås synen och hörseln. Detta sker ofta så pass gradvis att vi inte riktigt blir medveten om det förrän efter man egentligen borde ha sökt hjälp för problemet på ett eller annat sätt. Även om man aldrig behövt glasögon tidigare är det rekommenderat att gå till en optiker åtminstone en gång om året efter man fyllt exempelvis 50. Och när det kommer till hörseln finns det även hjälp man kan få för att undersöka om man börjar få någon typ av hörselnedsättning.

Svagare skelett

En anledning till att benbrott blir att vanligare bland äldre är dels ett problem med balanssinnet. Men det är också för att skelettet försämras. Vårt skelett är som starkast kring 25-30 års ålder och efter detta börjar nedbrytningen av benen ske i större grad än ny uppbyggnad. Att träna för att stärka skelettet redan innan denna ålder är därmed starkt rekommenderat. Och att få tillräckligt med kalcium och D-vitamin kommer också att hjälpa.

Må bra och nå bättre resultat

Att göra en förändring i livet kan kräva en viss uppoffring. Det finns många personer som regelbundet försöker skapa en livsomställning men kommer inte framåt i den förändring man vill göra. Man kanske inte mår bra för att man lever som man gör och det kan sätta sina käppar i hjulen för den förvandling av livsstil man vill göra.

Gör ett val och bestäm dig

Att komma med olika ursäkter att man inte hinner eller att man inte orkar är ganska vanliga undanflykter. Det gäller att man gör ett val och bestämmer sig för att man ska ändra sitt liv. Det hela handlar om din hälsa och det är det viktigaste som vi har. När du väl bestämt dig så gäller det att förändra sitt tankesätt och de ovanor som man lagt till sig med. Skapa nya hälsosamma vanor som är mycket bättre för dig.

Bra hjälpmedel

Det finns bra hjälpmedel för dig som exempelvis vill förändra din kost. Hos greatlife.se så hittar man olika produkter som kan komplettera din kost på ett positivt sätt. Mår man bra så är det enklare att skapa bra rutiner i sitt liv. Se till att ta reda på vad du är i behov av för att må bra. Det kan vara bar att prova olika metoder innan man hittar den bästa vägen till ett bättre mående. Du själv känner bäst din kropp och vad du kan använda för typ av hälsokost för att du ska må bäst.

Simning - en skonsam träningsform

Det är många som tränar trots skador och andra besvär. Våra kroppar kan råka ut för en hel del och det är inte alltid vi återhämtar oss fullt ut. Vare sig det handlar om gamla skador, sjukdom, åldersrelaterade problem eller något annat som betyder att man måste vara mer varsam när man tränar, kan det vara bra att söka sig till en mer skonsam träningsform. Då kan just simning vara något man vill överväga.

Många träningsformer tar hårt på en del leder, ben eller muskler i kroppen. Lider man redan av ett eller annat problem kan det ofta innebära större risk att träna. Men simning är en av de mest skonsamma träningsformerna man kan ägna sig åt och kan ändå ge riktigt bra resultat. Av denna anledning är simning ofta rekommenderat till äldre personer.

Simning är riktigt bra för att bygga upp konditionen men kan samtidigt bygga styrka i kroppen. När man tar stora simtag känner man tydligt hur vattnet ger ett bra och jämnt motstånd.

Förutom kondition och styrka kan simning även förbättra lungkapaciteten. Friska och bra fungerande lungor underlättar andningen och kan hjälpa oss att hålla borta sjukdomar. Studier har visat på att det finns kopplingar mellan dålig lungkapacitet och hjärt- och kärlsjukdomar.

Simning är inte bara skonsamt för lederna utan hjälper även till att förbättra rörligheten i dem. I de rörelser som man gör medan man simmar förbättrar man längden på många muskler och lederna som är kopplade till dessa blir samtidigt bättre på sitt jobb.

Slutligen behöver man inte spendera mycket pengar för att komma igång med simning. Den lilla utrustningen man behöver, som baddräkt, simglasögon och eventuellt en simmössa, kostar inte mycket.

Med tanke på alla fördelar simning har framför många andra träningsformer är det inte svårt att se varför många talar så högt om den.

Kunskap som inte är tung att bära

Det finns kunskap som inte är tung att bära för dig som tränar på gym eller befinner dig ute i löpspåret. Eller att kunna hjärt- och lungräddning skulle alla egentligen vara i behov av. Framförallt då det verkligen kan rädda liv så borde det vara obligatoriskt att få lära sig detta.

Skaffa sig HLR kunskap

Framförallt om man befinner sig ofta på platser där det är mycket folk så vet man aldrig när och om man skulle få användning för HLR. Det är en nödvändig och bra kunskap som det idag finns möjligheter att ha möjlighet till att lära sig genom erfarna instruktörer. Kolla upp med det företag du arbetar på om inte de kan anlita ett utbildningsföretag att hålla i en kurs för de anställda. Ju fler som lär sig desto bättre.

Få andra också att lära sig

Uppmana andra att och lära sig detta med HLR är en god sak. genom att fler lär sig hur detta fungerar och hur man ska agera i akuta situationer är bara till fördel för alla. Du själv kan vara den som blir drabbad av något. Visst skulle det vara skönt att veta att någon eller några i din omgivning har kunskapen som kan rädda liv. Vi vill påpeka att alltid ringa 112 oavsett om du har kunskap inom HLR. Meddela om situationen och påbörja hjärt- och lungräddning omgående. Be någon ringa 112.

Börja med löpning

Om du funderar på att börja med löpning så kan det finnas ett par saker som kan vara bra att tänka på. Framförallt så gäller det att hålla motivationen upp som med det mesta som har med träning och även annat att göra.

För att kunna hålla motivationen upp så kan det vara en fördel att variera sina löprundor. Det kan bli tråkigt i längden att springa samma och samma runda om om igen. Försök att hitta ett par bra ställen som du kan springa på och det är även bra om det är både kuperat och raksträckor som gör att du inte springer statiskt utan varierat.

När det kommer till utrustning så är skorna det allra viktigaste och Nike har gång på gång visat att de produkter de tar fram är värda att använda. Köp ett par passande löparskor och om du springer mycket var noga med att kolla upp hur dina löpardojor ser ut.

Om du inte vill springa ensam så kan du kolla upp med någon löparklubb och du kan gå med där och hitta löparkompisar. Det kan vara skönt att bli motiverad men också att få motivera andra att ge sig ut på sina löprundor.

Är du nybörjare så se till att hitta något bra träningsprogram som du kan följa tills du fått in dina rutiner. Det kan också vara skönt att följa någon form av program den första tiden och känna hur man utvecklas som löpare.

Rätt saker i medicinskåpet

Träning och kost betyder att du ska rätt saker hemma för att det ska gå så smidigt som möjligt. Titta lite i ditt medicinskåp och se om du har rätt grejor för en smidig vardag. 

Det viktigaste är så klart att ha en första hjälpen-låda i skåpet. Där kan du förvara sårrengöring, plåster, gasbinda och liknande. 

Du borde också ha bra saker för din mage. Ovanlig kost eller ändra motionsvanor kan påverka tarmarna och ett byte till hälsosam kost med mer protein och fibrer kan leda till förstoppning. På Apomera kan du köpa bra saker för att hålla tarmarna igång och se till att ha en bra tarmflora. De säljer även kosttillskott så du alltid kan vara säker på att du får i dig alla nödvändiga mineraler och vitaminer. 

Se till att skåpet också innehåller anti-inflammatoriska tabletter, det är bästa hjälpmedlet om du har skadat dig och fått kraftig träningsvärk. Paracetamol hjälp också i dessa sammanhang, de fungerar utmärkt om du känner dig lite krasslig och vill få tillbaka lite kraft för att komma ut på en promenad. 

Ett medicinskåp kan även innehålla andra bra saker såsom hand- och fotkräm. Mycket springande tar ut krafterna ur fötterna och ökar risken för förhådnader. Tar för vana att smörja in fötterna några gånger i veckan. Händerna kan lätt bli spruckna efter mycket duschande och kalk torkar ut huden. En fet hudkräm innan läggdags gör susen. Har du badkar eller ett fotbad kan du fylla upp skåpet med lite badsalt. Det är skönt för ömmande muskler och agerar som en mild peeling som extra bonus!

 

Viktnedgång på rätt sätt

Att gå ned i vikt är målet som många har när de först börjar träna. Och detta är ofta ett beundransvärt mål som kommer att gynna hälsan på många sätt framöver. Men det gäller att man går in med realistiska förväntningar och ser till att förändra flera aspekter av sitt leverne för att få bästa möjliga resultatet.

Motion är en viktig del av vår hälsa och att ta beslutet att börja träna är något alla borde göra. Problemet med träning och viktnedgång är att det ofta finns okunskap kring ämnet, vilket lätt leder till problematiska förväntningar. Träning är absolut något som kan hjälpa en att gå ned i vikt, men om man inte samtidigt lägger om sin kost kommer man inte alls att se de resultat man hoppats på.

Kosten utgör faktiskt en betydligt större del av viktnedgången än vad många verkar tro. Visst kommer man se resultat av att bara börja träna, men det kommer bara ta en så långt om man fortsätter att äta onyttigt samtidigt. En hälsosam kost kommer i sig göra väldigt mycket för viktnedgången, men om man någonsin gett sig ut för att efterforska vad en nyttig kost är har man nog fått väldigt många olika åsikter. Vad vi dock vet är att man bör undvika så mycket socker som möjligt och även hålla nere konsumtionen av mättade fetter. Detta är något som alla åtminstone är överens om. Det finns även andra hjälpmedel som vid sidan av kosten och träningen kan hjälpa en att nå sina viktnedgångsmål.

Allt handlar om en balans i livsstilen och inte förlita sig på en enda aspekt att lösa att problem. Viktnedgång är heller inget man bör sträva efter att skynda på så fort som möjligt. Ju snabbare man tappar kilona desto svårare blir det för kroppen att ställa om sig. Detta betyder att risken att lägga på sig kilona igen också är större.

Vill man se långvariga resultat gäller det att tänka långsiktigt. När kroppen får chansen att gradvis vänja sin vid förändringar kommer den inte reagera lika drastiskt eller kämpa lika hårt för att komma tillbaka till sitt upplevda "normaltillstånd".

Belöna dig själv för din träningsinsats

Hälsa och välmående handlar ofta om att hitta en balans i tillvaron, som helt enkelt gör att man därigenom kan bibehålla ett gott levnadssätt så länge som man själv önskar. Av denna anledning så kan det då och då vare värt att belöna sig på olika sätt för sina träningsinsatser, då detta är ett bra sätt att lyckas hålla motivationen uppe år efter år.

Att träna för att hålla sig hälsosam och välmående är något som då och då kan kännas tufft. Enklare brukar det dock kunna kännas om man då och då ser till att belöna sig själv för sina träningsinsatser, både med små men också stora medel. Det handlar helt enkelt om att hitta en vettig balans som möjliggör att man orkar fortsätta även dom gånger då motivationen börjar tryta, något som blir betydligt enklare med en och annan morot i horisonten.

Belöningarna kan som sagt vara allt ifrån riktigt stora och monumentala saker, till mindre bagatellartade ting som att få lov att äta en pizza eller en hamburgare när helgen väl kommit. I slutändan så gäller det att själv komma på vad det är som gör att just du orkar fortsätta att hålla ditt hälsosamma liv uppe, då detta är värt nästan allt i dagens värld där allt fler leder av allt från fetmarelaterade besvär till andra kroppsliga problem på grund av alldeles för mycket stillasittande.

Se helt enkelt träningen och belöningarna som en värdefull investering i dig själv. Men var noga med att inte gå till en alltför stor överdrift, precis som med allt annat här i livet! 

Träna med rätt målsättning

När man börjar träna är det oftast för att man har satt sig själv vissa mål. Exakt vad det är varierar så klart väldigt stort, men det är viktigt att veta vikla mål som egentligen är rimliga när man börjar träna och att det faktiskt är realistiskt att förvänta sig att träningen är det som är lösningen.

Några väldigt realistiska mål med träning är att bli starkare, smidigare eller uthålligare. Alla dessa tre är något som träning kan uppnå, så länge man väljer att träna på rätt sätt. Ett väldigt vanligt mål är ju dock att gå ned i vikt, och medan det inte är orimligt måste man inse att det inte är träning eller brist av som är det drivande faktorn i viktnedgång utan kost. Vill man verkligen gå ned i vikt bör man först och främst ändra kosten, träning vid sidan av är sedan mer ett hjälp på traven, om än en väldigt positiv sådan då det ju bränner kalorier.

Om man inte ändrar kosten och försöker få all viktnedgång från sin träning kommer allt gå betydligt långsammare och många tappar lätt motivationen i och med detta. Vill man inte ändra kosten är det mer logiskt att spara ihop pengar och betala för att undergå en fettsugning. Det är tar betydligt kortare tid och man får resultatet man längtat efter, men man löper sedan fortfarande risken att lägga på sig vikten igen om man fortsätter att äta som man gjort tidigare.

Träning som skön livsstil

Vi blir glada av att röra på oss. Det spelar ingen roll om vi tränar tillsammans med vänner, själva ger oss ut på en joggingrunda i naturen eller går till en träningslokal. Att träna ger ny energi och ger lite extra glitter i ögonen.

Hitta en träningsform som passar dig

Att göra träning till en livsstil snarare än något som du måste göra är inte alltid så enkelt som det låter. Det handlar om att hitta dels den träningsform som gör det lätt att träna och som samtidigt får dig att dra på mungiporna vid tanken. Allt som hänger ihop med träningen förvandlas från något som du intalar dig till att göra för att det är bra, till något som du väljer att göra för att det känns härligt och skönt. Något som du helt enkelt inte kan vara utan.

Kosten är viktig

Nyckeln till en friskt och sund livsstil är inte enbart baserad på träning utan även kosthållning är viktigt. Ren mat utan tillsatser som ger dig energi och kraft så att du kan höja din fysiska prestanda.

En diet som innehåller få kalorier är inte alltid det bästa om du vill satsa på din träning. Istället så det viktigt att maten är av bra kvalitet och att den fördelas på ett smart sätt, exempelvis så är det bra att äta ett mål en stund innan ett träningspass så att du har tillräckligt med energi. Ibland kan den vanliga kosten behövas komplimenteras med kosttillskott för att optimera energiintaget. En allsidig kost hjälper till att stödja dig i din träning och bygga upp din fysisk utan att du lägger på dig onödigt med kroppsfett och tunga muskler. Visserligen finns det många dåliga kosttillskott som lovar att du snabbt ska gå ner i vikt och bygga större muskler utan att du behöver göra några förändringar i din livsstil. Men alla kosttillskott är inte dåliga utan det finns kosttillskott som kan fylla i små brister i kosten och öka prestandan.

Att driva ett gym

Många gånger så är det stora kedjor som bedriver dagens gym i våra större städer, på mindre orter så kanske du är en av de som tillsammans med andra startat upp ett eget gym för att få någonstans att träna.

Det gäller att utrusta gymmet på rätt sätt och genom att få ekonomin att gå ihop så får den som vill träna på gymmet betala en månadskostnad. Det kanske finns företag på orten som kan gå in och sponsra för att ni ska kunna komma igång med en hyfsad utrustning i gymmet ganska omgående.

Något som är viktigt att tänka på är säkerheten, likväl brandsäkerhet som andra hälsorelaterade produkter. Kanske en hjärtstartare från HLR Hjälpen kan vara ett bra komplement i gymmet om olyckan skulle vara framme. Ni hittar även produkter inom brand och första hjälpen som ni kan utrusta gymmet med.

Att driva ett gym kräver att allt är i sin ordning och att det sköts om på ett bra sätt, och även om det inte är någon stor träningsfirma bakom gymmet så kan ni få till det där gymmet som många längtat efter. Tänk på att någon ansvarig bör finnas på plats när ni väljer att hålla gymmet öppet, oavsett om inget händer så kan det vara bra att hålla koll och någon som kan hjälpa till om något skulle hända.

Huden efter viktnedgång

Har du lyckats gå ner i vikt? I sådana fall är det bara att gratulera. Du har lyckats med någonting få klarar av och kan med rätta känna dig stolt över din bedrift. Eller vill du kanske gå ner i vikt så snabbt som möjligt. Sommaren närmare sig alltid med stormsteg och det är lätt att drabbas av panik inför tanken på att behöva klä sig i lättare klädsel.

Hur går man ner i vikt så snabbt som möjligt? När det gäller dieter finns en uppsjö på marknaden. Allt ifrån de så kallade pulverdieterna VLCD som innebär att du dricker pulvershakes under en längre period, till LCHF som innebär motsatsen till allt vi fått lära oss under perioden med lighthets som pågått sedan åttiotalet.

I samband med övervikt, men även graviditeter, så töjs huden ut. Denna uttöjning går inte alltid tillbaka efter att barnet fötts eller vikten förlorats. Det innebär att personen i fråga får massor av löst hängande hud som orsakar obehag, inte bara för att det inte är estetiskt tilltalande utan kanske främst på grund av svampinfektioner och skav. Det kan dessutom vara svårt att hålla torrt och rent under hudflikarna.

Det finns dock tröst. Det finns en hel del kliniker som opererar bort överskottshud och gör bröstlyft för att återfå formen. Var dock beredd på att du kanske får vänta. I många fall vill man att huden ska hämta sig själv så gott den kan innan man opererar. Vissa har också krav på att överhänget ska vara av ett visst mått innan de opererar medan andra opererar om personen i fråga har besvär.

På en privat klinik måste du själv bekosta din operation men om du har förlorat all denna vikt så kan det kanske vara värt att fundera på istället för att lida över ett problem som faktiskt kan åtgärdas.

Cykla dig frisk

Har du möjlighet att cykla till och från jobbet så har du den bästa vardagsmotionen gratis. Det är skönt att få kroppen till att vakna upp på morgonen samtidigt som du andas frisk luft som får igång hjärnan innan arbetsdagen. Därefter är det ganska skönt att sätta sig på cykeln på väg hem och rensa hjärnan från arbetsdagens alla intryck. Bor du i en lite större stad finns det oftast fina cykelvägar som är väl utbyggda.

Bor du där det är lite mer kuperad terräng finns det elcyklar på marknaden. De är ett utmärkt komplement och tar udden av det allra jobbigaste under din cykeltur. Står du i startgroparna till att börja motionera är elcykeln ett bra sätt att börja, blir du lite för trött så hjälper den dig att hämta andan och du hinner återhämta dig för att fortsätta cykla.

Du bygger upp din kondition fortare än du tror och med kontinuerligt cyklande underhåller du den utan att ens behöva tänka tanken på att du inte rört på dig under dagen. Har du ett stillasittande jobb är det dessutom än viktigare att hålla igång kroppen.

Det finns många studier på olika träningssätt för att maximera effekten på det du gör. Cykling tillhör ett av de bästa motionssätten då du både använder kropp och hjärna. Du ser också till att bibehålla och underhålla balansen som har en tendens att bli sämre och sämre med åldern. Huden tar åt sig syre på ett annat sätt och det resultatet kommer du att se ganska omgående. Din hud andas fräschhet och hela du ser pigg och alert ut.

Du kommer uppleva hur roligt och lätt det är att röra på dig utan att anstränga dig för mycket. Dessutom sparar du pengar i längden – på både bränsle och på busskort.

Graviditet

När dagen är här och du är gravid så är det dags att börja tänka på att du får i dig rätt kost, bra vitaminer och mineraler så att du på bästa sätt kan njuta av din graviditet. 

Kost och hälsa

När du gjort ett graviditetstest och bokat tid med din barnmorska och fått bekräftat att du faktiskt är gravid så innebär det också att du har ansvar för inte bara dig själv utan ännu en liten människa. Det är viktigt att tänka på vad du stoppar i dig både för barnet och dig själv. Rådgör med barnmorskan vilka extra kosttillskott och vitaminer du kan behöva ta. En del mår bra av att äta Järn, Folsyra och Omega-3 som tillskott då de anses vara viktiga för fostrets utveckling. 

Träning

Att vara gravid innebär inte heller att man måste sluta träna men se till att träna med måtta. Du kan prova till exempel gravidyoga för att behålla kroppens smidighet trots den extra vikt en graviditet medför. Promenader är också härligt för kropp och själ både före och efter barnet är fött. Tränar du på andra sätt så rådgör även där med din barnmorska i vilken omfattning du kan fortsätta. 

Njut av graviditeten

Det ska vara härligt att vara gravid, tar man hand om sig själv på bästa sätt vad gäller kost och motion så ökar man också chanserna för att orka med graviditeten, men även möjligheterna för kroppen att återhämta sig efteråt. 

Kosttillskott - bra komplement till vanlig mat

Att det är viktigt att äta rätt när man tränar hårt är någonting som de allra flesta träningsintresserade människor har koll på. Genom den mat vi dagligen äter får vi i oss majoriteten av alla beståndsdelar vi behöver, men det är faktiskt väldigt svårt att äta på ett sådant vis att den vanliga maten täcker upp vårt behov helt och hållet. Det är här olika former av kosttillskott kommer in i bilden, som enkelt ser till att du får i dig allt det du behöver för att må ännu bättre och nå ännu högre resultat.

Se över din situation

För att få i sig allt det man behöver för att både kropp och knopp ska må så bra som möjligt och ha en chans att utvecklas på bästa sätt, så kan kosttillskott av olika slag vara nyckeln till framgång. Det gäller dock att du på ett noggrant sätt ser över just din situation och den mat du vanligtvis äter, så att du kan välja sådana kosttillskott som kompletterar på bästa sätt. Ja, för det är ju helt enkelt onödigt att börja ta ett kosttillskott som du egentligen inte behöver och vise versa.

Viktigt för träningen

För att uppnå maximala träningsresultat så är kosten en otroligt viktig pusselbit på det stora hela. Att få i sig en nog stor mängd protein är någonting som det ofta talas om, och med all rätt, men precis som musklerna inte kan växa utan byggstenar så finns det även mycket annat kroppen behöver för att stärkas utav din träning på bästa sätt. Det är självfallet även viktigt att få i sig allt det man behöver för att kunna ha den ork, energi och motivation som krävs för att kunna träna riktigt hårt.

 

← Äldre inlägg