Välkommen!

Återfuktning är viktigt

För att din kropp ska må så bra som möjligt är det viktigt att vara noga med många saker. En av dessa är just återfuktning och det är något du kan göra på mer än ett sätt.

Att dricka vatten är kanske det mest självklara sättet och du som tränar måste alltid vara extra noga med att få i dig tillräckligt med vatten. Du har säkert redan för vana att ha med dig en full vattenflaska när du tränar. Men kroppen har ju ett stort behov av vatten även när vi inte är aktiva.

En del av kroppen där detta ofta är synligt är huden. Om du inte dricker tillräckligt med vatten kommer det också påverka din hud. Självfallet finns det också hudvårdsprodukter för detta användningsområde, men om du inte också ser till att fylla på med vatten regelbundet kommer du inte se lika bra resultat ändå.

Om du också brukar träna utomhus är det viktigt att du använder solskydd. Dessa produkter kan i sig ha återfuktande egenskaper. När du är ute i solen blir kroppen varm och du kan börja svettas, vilket betyder att kroppen, och speciellt huden förlorar fukt.

Hygien efter träningspasset

Vi har alla börjat lägga allt större vikt vid hygienen. Och även om det kanske rör vissa områden mer än andra, går det inte att undvika att medvetenheten allmänt kring hygien har förbättrats på sistone. Därför tänkte vi specifikt tala om hygien i samband med träning.

Efter ett träningspass är det ju vanligt att vara ganska svettig. Inte alla pass är lika krävande som andra. Om ditt pass bara är en längre promenad kommer du ju inte vara lika svettig som om du exempelvis tränat intervall.

Att ta en dusch efter träningen är ju ofta normen och vi uppmanar dig starkt att göra detta även om du inte känner dig riktigt svettig. Tillsammans med det bör du också se till att använda bra produkter för att säkerställa att du blir ren och fräsch.

Anledningen till varför det är så bra att ta en dusch är för att när vi tränar, även vid lätt motion, stiger kroppstemperaturen. Vår kropp blir då en mycket mer fördelaktig miljö för saker som bakterier och svamp. Vilket är precis vad du kan återställa genom att ta en dusch och tvätta dig ordentligt. Men mer än det kommer du också minska risken för allt från lätta irritationer till allvarliga infektioner i huden.

Om du råkar vara på en plats där du inte har tillgång till en dusch, som om du till exempel har varit ute i motionsspår och sprungit, kan du istället se till att ha med dig våtservetter och försöka ta de värsta. Men du borde fortfarande ta en dusch när du kommer hem efteråt.

Träna med smink eller inte?

Många har nån gång hört att det är en dålig idé att träna med smink på sig. Anledningen verkar förutom att man svettas och förstör sminkningen, vara att smuts kommer in i porerna när man svettas. Självfallet behöver det inte vara ett stort problem att sminka av sig innan träning, men tillhör du typen som tycker om att passa på att träna på lunchen så kan detta vara hindret som får dig att låta bli. Så hur är det egentligen? Här kommer det vi vet om träning och smink.

 

För det första så gäller det att ta hänsyn till din egen hudtyp. Har du känslig hy och ofta drabbas av acne så gäller det att vara lite mer försiktig. Då är det en bra idé att se till att sminket som sitter direkt på hyn, din bassminkning, tvättas bort. På det sättet kan du slippa ta bort maskaran och spara lite tid. Kanske kan du lägga en mindre avancerad bas efter din träning, Make up Sweden har många smidiga produkter som kan spara dig tid. Men glöm inte att rengöra huden ordentligt efter träningen. Antingen med wipes eller med en produkt som kan han använda pads till för att applicera och ta bort.

 

Har du en mindre känslig hud och inte tränar så höginstensivt så kan du träna med viss makeup på. Mattande produkter och vattenfast är det som du bör leta efter. Innan du börjar din sminkrutin så rekommenderar vi att du använder en primer för att få allt att fästa bättre. När du gjort din sminkrutin på morgonen så kan det också vara en bra idé att ta hjälp av en settingspray. Så vill du kunna bära sminket hela dagen, även om du genomfört ett lättare träningspass så är det inte omöjligt. Men var extra noggran med rengöringen på kvällen för att se till att få bort all smuts och fett som samlats på huden.

Tips för dig som ska börja träna utomhus

Att ta steget att börja träna är alltid något positivt. Men det gäller att börja på rätt sätt oavsett vad för slags träning det är. Några speciella utmaningar kommer dock till dem som ska börja träna utomhus och här följer därför några tips för dig som planerat att göra detta.

Skydda dig mot solen

När du ger dig ut i solen för vilken sorts aktivitet som helst, även om det bara är att ta dig från A till B, gäller det att du skyddar dig mot strålningen från solen. Och det gäller ju då även för när du ska träna. Och om du inte redan visste det är detta en rekommendation även under vintern. Temperaturen har inget att göra med huruvida solens strålar kan skada dig eller inte.

Klä dig inte för varmt

En vanligt misstag bland nybörjare är att klä sig mer efter temperaturen utomhus. Har du inte tränat tidigare tänker du nog inte på hur mycket värme kroppen kommer generera när du får upp flåset. Men du vill ju också inte frysa. Som regel ska du nog känna att det är lite svalt eller kallt ute när du bara står still. Som kroppen blir varm av träningen kommer du bli mycket mer bekväm.

Planera en kortare rutt

Som du först kommer in i att träna är det lätt att du överskattar din egen förmåga. Att ta det lugnt och planera in en något kortare rutt än du först tror du klarar av är i regel en god idé. Om du blir helt slut men fortfarande har en bra bit kvar innan du kan vara tillbaka på plats har du ju inget annat val är att kämpa dig hela vägen.

Skapa ett gym där ni kan träna

Om ni bor i en bostadsrättsförening och har ett stort intresse för träning så kanske ni kan skapa och bygga ett gym där ni kan träna. Ta upp detta som en fråga i föreningen på årsstämman. Var väl förberedd och presentera er idé på bästa sätt.

Årskorten på vanliga gym kan bli relativt höga och istället så kanske ni kan få till ett ställe där ni tillsammans kan träna och få en fin gemenskap. Finns det tillgängliga lokaler så börja att skissa på hur ni skulle kunna bygga upp ett schysst gym för medlemmarna i er bostadsrättsförening. Om ni får med er resterande av föreningen så ta kontakt med gymkompaniet.se som kan hjälpa er med byggandet av gymmet. Det är en hel del som ska tänkas på och genom den hjälp som Gymkompaniet erbjuder så underlättar det för er.

Ta ut en månadskostnad för de som vill nyttja gymmet och på så sätt få tillbaka lite pengar till det gym som ni skapat. Det behöver inte alls vara som på reguljära gym utan en betydligt lägre summa som man betalar varje månad. Försök anpassa lokalerna till det antal medlemmar som vill träna. Det får inte bli för litet så det blir trång utan ta till ordentligt. Gymmet blir både till fördel för de som nyttjar det men också för föreningens fastighet som kan stoltsera med ett eget professionellt gym.

Träna benen

Benträning är något många sysslar med, medvetet eller omedvetet. I styrketräning är benträning väldigt viktigt för att få symmetri i kroppen när du samtidigt bygger andra muskelgrupper.

Det finns många idrotter som utövas med benen som främst använda kroppsdel. Beroende på vilken sport du sysslar med så kan dock olika typer av benmuskler vara användbara. I vissa fall handlar det om ren styrka och ibland handlar det om att ha explosiva muskler.

Skridskor som benträning

En stor fördel med att åka skridskor är benträningen du får på köpet. Att åka skridskor gör också att benträning inte behöver vara förknippat med något som är tråkigt att göra. Det finns dessutom massa andra [fördelar med att åka skridskor] (https://iform.se/traning/vintersport/sa-effektivt-ar-det). För att med framgång åka skridskor behöver du dock ett par skridskor. Du behöver inte köpa de dyraste, men ett par ordentliga skridskor är helt klart att föredra.

Träna benen hemma

Även om många väljer att träna benen på ett gym eller i samband med idrottsutövande så finns det många andra sätt att träna benen i ditt eget hem. Två väldigt bra övningar är utfallssteg och knäböj. Gör du bara rätt behöver du ofta inte ens ha någon vikt för att det ska kännas utan kan använda dig av din egen kroppsvikt. Det finns bra träningstips för benträning hemma.

Hälsan vid ålderns höst

Som vi åldras förändras kroppen på många sätt och vis. Och medan genetik spelar en viktig roll i hur vi åldras kommer en hälsosam livsstil alltid vara en viktig faktor. Här tittar vi på några områden man kan vilja vara mer uppmärksam på som man blir äldre.

Balanssinnet försämras

Balanssinnet är något man lätt tar för givet när man är ung. Och medan man kanske inte är så duktig på att stå på ett ben en längre tid, kommer balanssinnet påverkas mer än man först tror med åldern. Som tur är kan man fortfarande förbättra balansen med balansträning och är något alla borde inkludera i träningsschemat. Ser man dock till att träna balansen medan man fortfarande är ung kommer det bli lättare att behålla mer av balanssinnet som man åldras.

Synen och hörseln likaså

Två andra av våra sinnen som blir sämre med åldern är förstås synen och hörseln. Detta sker ofta så pass gradvis att vi inte riktigt blir medveten om det förrän efter man egentligen borde ha sökt hjälp för problemet på ett eller annat sätt. Även om man aldrig behövt glasögon tidigare är det rekommenderat att gå till en optiker åtminstone en gång om året efter man fyllt exempelvis 50. Och när det kommer till hörseln finns det även hjälp man kan få för att undersöka om man börjar få någon typ av hörselnedsättning.

Svagare skelett

En anledning till att benbrott blir att vanligare bland äldre är dels ett problem med balanssinnet. Men det är också för att skelettet försämras. Vårt skelett är som starkast kring 25-30 års ålder och efter detta börjar nedbrytningen av benen ske i större grad än ny uppbyggnad. Att träna för att stärka skelettet redan innan denna ålder är därmed starkt rekommenderat. Och att få tillräckligt med kalcium och D-vitamin kommer också att hjälpa.

Må bra och nå bättre resultat

Att göra en förändring i livet kan kräva en viss uppoffring. Det finns många personer som regelbundet försöker skapa en livsomställning men kommer inte framåt i den förändring man vill göra. Man kanske inte mår bra för att man lever som man gör och det kan sätta sina käppar i hjulen för den förvandling av livsstil man vill göra.

Gör ett val och bestäm dig

Att komma med olika ursäkter att man inte hinner eller att man inte orkar är ganska vanliga undanflykter. Det gäller att man gör ett val och bestämmer sig för att man ska ändra sitt liv. Det hela handlar om din hälsa och det är det viktigaste som vi har. När du väl bestämt dig så gäller det att förändra sitt tankesätt och de ovanor som man lagt till sig med. Skapa nya hälsosamma vanor som är mycket bättre för dig.

Bra hjälpmedel

Det finns bra hjälpmedel för dig som exempelvis vill förändra din kost. Hos greatlife.se så hittar man olika produkter som kan komplettera din kost på ett positivt sätt. Mår man bra så är det enklare att skapa bra rutiner i sitt liv. Se till att ta reda på vad du är i behov av för att må bra. Det kan vara bar att prova olika metoder innan man hittar den bästa vägen till ett bättre mående. Du själv känner bäst din kropp och vad du kan använda för typ av hälsokost för att du ska må bäst.

Simning - en skonsam träningsform

Det är många som tränar trots skador och andra besvär. Våra kroppar kan råka ut för en hel del och det är inte alltid vi återhämtar oss fullt ut. Vare sig det handlar om gamla skador, sjukdom, åldersrelaterade problem eller något annat som betyder att man måste vara mer varsam när man tränar, kan det vara bra att söka sig till en mer skonsam träningsform. Då kan just simning vara något man vill överväga.

Många träningsformer tar hårt på en del leder, ben eller muskler i kroppen. Lider man redan av ett eller annat problem kan det ofta innebära större risk att träna. Men simning är en av de mest skonsamma träningsformerna man kan ägna sig åt och kan ändå ge riktigt bra resultat. Av denna anledning är simning ofta rekommenderat till äldre personer.

Simning är riktigt bra för att bygga upp konditionen men kan samtidigt bygga styrka i kroppen. När man tar stora simtag känner man tydligt hur vattnet ger ett bra och jämnt motstånd.

Förutom kondition och styrka kan simning även förbättra lungkapaciteten. Friska och bra fungerande lungor underlättar andningen och kan hjälpa oss att hålla borta sjukdomar. Studier har visat på att det finns kopplingar mellan dålig lungkapacitet och hjärt- och kärlsjukdomar.

Simning är inte bara skonsamt för lederna utan hjälper även till att förbättra rörligheten i dem. I de rörelser som man gör medan man simmar förbättrar man längden på många muskler och lederna som är kopplade till dessa blir samtidigt bättre på sitt jobb.

Slutligen behöver man inte spendera mycket pengar för att komma igång med simning. Den lilla utrustningen man behöver, som baddräkt, simglasögon och eventuellt en simmössa, kostar inte mycket.

Med tanke på alla fördelar simning har framför många andra träningsformer är det inte svårt att se varför många talar så högt om den.

Kunskap som inte är tung att bära

Det finns kunskap som inte är tung att bära för dig som tränar på gym eller befinner dig ute i löpspåret. Eller att kunna hjärt- och lungräddning skulle alla egentligen vara i behov av. Framförallt då det verkligen kan rädda liv så borde det vara obligatoriskt att få lära sig detta.

Skaffa sig HLR kunskap

Framförallt om man befinner sig ofta på platser där det är mycket folk så vet man aldrig när och om man skulle få användning för HLR. Det är en nödvändig och bra kunskap som det idag finns möjligheter att ha möjlighet till att lära sig genom erfarna instruktörer. Kolla upp med det företag du arbetar på om inte de kan anlita ett utbildningsföretag att hålla i en kurs för de anställda. Ju fler som lär sig desto bättre.

Få andra också att lära sig

Uppmana andra att och lära sig detta med HLR är en god sak. genom att fler lär sig hur detta fungerar och hur man ska agera i akuta situationer är bara till fördel för alla. Du själv kan vara den som blir drabbad av något. Visst skulle det vara skönt att veta att någon eller några i din omgivning har kunskapen som kan rädda liv. Vi vill påpeka att alltid ringa 112 oavsett om du har kunskap inom HLR. Meddela om situationen och påbörja hjärt- och lungräddning omgående. Be någon ringa 112.

Börja med löpning

Om du funderar på att börja med löpning så kan det finnas ett par saker som kan vara bra att tänka på. Framförallt så gäller det att hålla motivationen upp som med det mesta som har med träning och även annat att göra.

För att kunna hålla motivationen upp så kan det vara en fördel att variera sina löprundor. Det kan bli tråkigt i längden att springa samma och samma runda om om igen. Försök att hitta ett par bra ställen som du kan springa på och det är även bra om det är både kuperat och raksträckor som gör att du inte springer statiskt utan varierat.

När det kommer till utrustning så är skorna det allra viktigaste och Nike har gång på gång visat att de produkter de tar fram är värda att använda. Köp ett par passande löparskor och om du springer mycket var noga med att kolla upp hur dina löpardojor ser ut.

Om du inte vill springa ensam så kan du kolla upp med någon löparklubb och du kan gå med där och hitta löparkompisar. Det kan vara skönt att bli motiverad men också att få motivera andra att ge sig ut på sina löprundor.

Är du nybörjare så se till att hitta något bra träningsprogram som du kan följa tills du fått in dina rutiner. Det kan också vara skönt att följa någon form av program den första tiden och känna hur man utvecklas som löpare.

Rätt saker i medicinskåpet

Träning och kost betyder att du ska rätt saker hemma för att det ska gå så smidigt som möjligt. Titta lite i ditt medicinskåp och se om du har rätt grejor för en smidig vardag. 

Det viktigaste är så klart att ha en första hjälpen-låda i skåpet. Där kan du förvara sårrengöring, plåster, gasbinda och liknande. 

Du borde också ha bra saker för din mage. Ovanlig kost eller ändra motionsvanor kan påverka tarmarna och ett byte till hälsosam kost med mer protein och fibrer kan leda till förstoppning. På apotek kan du köpa bra saker för att hålla tarmarna igång och se till att ha en bra tarmflora. De säljer även kosttillskott så du alltid kan vara säker på att du får i dig alla nödvändiga mineraler och vitaminer. 

Se till att skåpet också innehåller anti-inflammatoriska tabletter, det är bästa hjälpmedlet om du har skadat dig och fått kraftig träningsvärk. Paracetamol hjälp också i dessa sammanhang, de fungerar utmärkt om du känner dig lite krasslig och vill få tillbaka lite kraft för att komma ut på en promenad. 

Ett medicinskåp kan även innehålla andra bra saker såsom hand- och fotkräm. Mycket springande tar ut krafterna ur fötterna och ökar risken för förhådnader. Tar för vana att smörja in fötterna några gånger i veckan. Händerna kan lätt bli spruckna efter mycket duschande och kalk torkar ut huden. En fet hudkräm innan läggdags gör susen. Har du badkar eller ett fotbad kan du fylla upp skåpet med lite badsalt. Det är skönt för ömmande muskler och agerar som en mild peeling som extra bonus!

Viktnedgång på rätt sätt

Att gå ned i vikt är målet som många har när de först börjar träna. Och detta är ofta ett beundransvärt mål som kommer att gynna hälsan på många sätt framöver. Men det gäller att man går in med realistiska förväntningar och ser till att förändra flera aspekter av sitt leverne för att få bästa möjliga resultatet.

Motion är en viktig del av vår hälsa och att ta beslutet att börja träna är något alla borde göra. Problemet med träning och viktnedgång är att det ofta finns okunskap kring ämnet, vilket lätt leder till problematiska förväntningar. Träning är absolut något som kan hjälpa en att gå ned i vikt, men om man inte samtidigt lägger om sin kost kommer man inte alls att se de resultat man hoppats på.

Kosten utgör faktiskt en betydligt större del av viktnedgången än vad många verkar tro. Visst kommer man se resultat av att bara börja träna, men det kommer bara ta en så långt om man fortsätter att äta onyttigt samtidigt. En hälsosam kost kommer i sig göra väldigt mycket för viktnedgången, men om man någonsin gett sig ut för att efterforska vad en nyttig kost är har man nog fått väldigt många olika åsikter. Vad vi dock vet är att man bör undvika så mycket socker som möjligt och även hålla nere konsumtionen av mättade fetter. Detta är något som alla åtminstone är överens om. Det finns även andra hjälpmedel som vid sidan av kosten och träningen kan hjälpa en att nå sina viktnedgångsmål.

Allt handlar om en balans i livsstilen och inte förlita sig på en enda aspekt att lösa att problem. Viktnedgång är heller inget man bör sträva efter att skynda på så fort som möjligt. Ju snabbare man tappar kilona desto svårare blir det för kroppen att ställa om sig. Detta betyder att risken att lägga på sig kilona igen också är större.

Vill man se långvariga resultat gäller det att tänka långsiktigt. När kroppen får chansen att gradvis vänja sin vid förändringar kommer den inte reagera lika drastiskt eller kämpa lika hårt för att komma tillbaka till sitt upplevda "normaltillstånd".

Belöna dig själv för din träningsinsats

Hälsa och välmående handlar ofta om att hitta en balans i tillvaron, som helt enkelt gör att man därigenom kan bibehålla ett gott levnadssätt så länge som man själv önskar. Av denna anledning så kan det då och då vare värt att belöna sig på olika sätt för sina träningsinsatser, då detta är ett bra sätt att lyckas hålla motivationen uppe år efter år.

Att träna för att hålla sig hälsosam och välmående är något som då och då kan kännas tufft. Enklare brukar det dock kunna kännas om man då och då ser till att belöna sig själv för sina träningsinsatser, både med små men också stora medel. Det handlar helt enkelt om att hitta en vettig balans som möjliggör att man orkar fortsätta även dom gånger då motivationen börjar tryta, något som blir betydligt enklare med en och annan morot i horisonten.

Belöningarna kan som sagt vara allt ifrån riktigt stora och monumentala saker, till mindre bagatellartade ting som att få lov att äta en pizza eller en hamburgare när helgen väl kommit. I slutändan så gäller det att själv komma på vad det är som gör att just du orkar fortsätta att hålla ditt hälsosamma liv uppe, då detta är värt nästan allt i dagens värld där allt fler leder av allt från fetmarelaterade besvär till andra kroppsliga problem på grund av alldeles för mycket stillasittande.

Se helt enkelt träningen och belöningarna som en värdefull investering i dig själv. Men var noga med att inte gå till en alltför stor överdrift, precis som med allt annat här i livet! 

Träna med rätt målsättning

När man börjar träna är det oftast för att man har satt sig själv vissa mål. Exakt vad det är varierar så klart väldigt stort, men det är viktigt att veta vikla mål som egentligen är rimliga när man börjar träna och att det faktiskt är realistiskt att förvänta sig att träningen är det som är lösningen.

Några väldigt realistiska mål med träning är att bli starkare, smidigare eller uthålligare. Alla dessa tre är något som träning kan uppnå, så länge man väljer att träna på rätt sätt. Ett väldigt vanligt mål är ju dock att gå ned i vikt, och medan det inte är orimligt måste man inse att det inte är träning eller brist av som är det drivande faktorn i viktnedgång utan kost. Vill man verkligen gå ned i vikt bör man först och främst ändra kosten, träning vid sidan av är sedan mer ett hjälp på traven, om än en väldigt positiv sådan då det ju bränner kalorier.

Om man inte ändrar kosten och försöker få all viktnedgång från sin träning kommer allt gå betydligt långsammare och många tappar lätt motivationen i och med detta. Vill man inte ändra kosten är det mer logiskt att spara ihop pengar och betala för att undergå en fettsugning. Det är tar betydligt kortare tid och man får resultatet man längtat efter, men man löper sedan fortfarande risken att lägga på sig vikten igen om man fortsätter att äta som man gjort tidigare.

← Äldre inlägg