Välkommen!

Sida 2

Första hjälpen: skillnaden mellan liv och död

En kurs i första hjälpen är som en brandsläckare; alla är gladast om man slipper använda den. Men liksom brandutrustning kan en utbildning i första hjälpen vara skillnaden mellan liv och död. Hjärtstillestånd kan ske på kontoret, drunkningar kan äga rum på vilken badstrand som helst, och det är inte alltid ambulans hinner fram i tid. Att lära sig första hjälpen är inte överdrivet svårt, och kan göra vem som helst till en potentiell livräddare.

Gå kursen

För att lära sig första hjälpen bör man gå en kurs. Dessa kurser tar ofta bara ett par timmar, och erbjuds i princip i hela landet. Att få metoderna demonstrerade och noggrant förklarade kan göra skillnad när det gäller att göra rätt och att komma ihåg vad man har lärt sig i en nödsituation.

Vad man bör lära sig

En grundkurs täcker in det mesta man behöver för att kunna ha kontroll över en olycka till dess att ambulans eller räddningstjänst kan nå platsen. I en utsatt situation fungerar och tänker inte alltid människor, varken man själv eller någon annan, rationellt, och att veta hur man utvärderar en olycksplats kan vara ovärderlig kunskap. Grundkunskaper i första hjälpen inkluderar även att kunna utföra hjärt- och lungräddning, hantera en hjärtstartare, lägga någon i stabilt sidoläge, åtgärda stopp i luftvägarna samt hantera olyckor, sjukdomsfall och kunna rätt tekniker för att förflytta någon i en utsatt situation.

Lagen

Enligt arbetsmiljölagen ska alla arbetsplatser vidta åtgärder så att det finns beredskap i händelse av olycksfall. Detta inkluderar både nödvändig utrustning som första förband och hjärtstartare samt utbildad personal. Genom att utbilda hela personalen kan man räkna med att det alltid finns någon tillgänglig, om det skulle ske ett hjärtstopp eller liknande. Om man dessutom i förväg kartlägger riskerna för olyckor och liknande har man gjort vad man kan för att potentiellt rädda liv.

Viktigt att ta itu med relationsproblem

Det är viktigt att ta itu med sina realtionsproblem innan saker och ting går för långt. Många gånger kan man ha på känn att det är någonting som inte riktigt stämmer, men ändå välja att skjuta på problemet. Detta skapar dock ett växande problem som bubblar under ytan och som tillsist riskerar att smälla av ordentligt.

Vänta inte

Missnöjen och problem har tyvärr en tendens att ständigt föröka sig om du lägger till tid som en faktor i ekvationen. Något som ifrån början kanske inte var så problematiskt kan över tid växa till sig och tillslut bli övermäktigt för de båda parterna i en relation. Det kan även vara så att en rad andra problematiker uppstått som inte är hälsosamt för förhållandet, alla födda av det initiala och egentligen bagatellartade problemet. På topphalsa.se kan du läsa mer om några vanliga relationsproblem och även få ett par välbehövliga tips angående dessa.

Vad kan man göra?

Det bästa man kan göra i de fall då man känner att någonting inte står rätt till är att ta upp detta till disskution med din partner. Det gäller dock att välja sitt tillfälle. Vanligtvis generarar det väldigt dåliga resultat att späda på ett redan startat gräl med mer kol som bränsle. Välj istället ett tillfälla där ni båda är mera harmoniska och därfär även mera motagliga för disskutionen. Vi vet att ett sådant läge kan vara svårt att hitta, men vi rekommenderar ändå att ni gör ert bästa för att hitta detta tillfälle.

Ta hjälp av någon annan

Om ni relativt snart märker att ni inte klarar av att lösa situationen genom en gemesam anträngning blir nästa steg i processen att söka professionell hjälp. Känn det inte som ett misslyckande att söka hjälp, utan snarare som att ni gör ert yttersta för varandra och er värdfulla relation.

Allt av värde i livet tåls att kämpa för!

Vanliga träningsskador

Träning är ju en avgörande del av vår väg till bättre hälsa, men det går inte alltid som planerat. Vare sig det beror på bristande teknik, överbelastning eller ren och skär otur, är det många som råkar ut för skador i olika utsträckningar när de tränar. Här kommer några av de vanligaste träningsskadorna och vad man kan göra för att undvika och behandla dem.

Skavsår

Skavsår är såklart en relativt lindrig form av träningskada, men de kan fortfarande ställa till med besvär. Skor som är antingen för trånga eller för stora kan ge upphov till skavsår. Det är även möjligt att man får det med ett par nya skor då de fortfarande kan vara något för hård. Bästa sättet att undvika skavsår är att ha en bra passform på dem och se till att gå in nya skor gradvis innan man börjar träna i dem. Man kan även använda skavsårsplåster för att skydda fötterna.

Knäskador

Knäskador däremot kan ofta var mycket allvarliga och svåra att bli av med. Det vanligaste är att skadan uppstår i samband med fall eller vid någon typ av vridmoment. Man bör alltid uppsöka en läkare i samband med en knäskada, men för vidare behandling kan man även ta hjälp av till exempel en naprapat.

Ledbandsskador

Ledbandsskador är riktigt smärtsamma skador, speciellt i de fall när ledbanden går av helt. Som tur är är dessa skador inte all lika vanliga som att ledbanden endast blir uttänjda. Men även i dessa fall upplever man svåra smärtor och en oförmåga att röra på den skadade kroppsdelen. Drabbas man av något som påminner om detta bör man genast lägga ett tryckförband, kyla ned kroppsdelen och se till att den är i högt läge. Det är bäst att kontakta sjukvården vid en sådan här skada och man bör se till att undvika all form av belastning på kroppsdelen i åtminstone ett par dagar.

Muskelbristningar

Muskelbristningar är ytterligare en skada som kan orsaka väldiga smärtor. Man brukar till exempel säga att det kan göra ondare att få en muskelbristning kring revbenen än att faktiskt bryta dem. En muskelbristning uppstår oftast som resultat av en hastig rörelse och kan dra nytta av samma behandlingsmetod som ledbandsskador.

 

Mental hälsa

Motion är inte bara bra för kroppen utan också för vårt psykiska välbefinnande. Forskning har visat att fysisk aktivitet kan både förebygga mental ohälsa och även behandla lindrigare fall av depression.

I en studie av Harvard University följdes 30 000 studenter under en 25-årsperiod och där syntes ett tydligt samband mellan mental hälsa och fysisk aktivitet.

En positivare självkänsla

Enligt Vårdguiden påverkar fysisk aktivitet också vår självkänsla positivt och får oss att lättare klara av stressiga situationer. Då du är fysiskt aktiv slår hjärtat fortare, blodtrycket ökar och stresshormoner produceras, vilket gör att du alltså stressar kroppen och därför blir i bättre psykiskt skick att stå emot stress.

Motion mot psykisk ohälsa

Men motion är inte bara förebyggande, det kan också¨användas för att mildra och ibland bota mental ohälsa. Vid lindrig depression fungerar fysisk aktivitet ibland bättre än läkemedel. Vid en undersökning på deprimerade människor fann man att gruppen som bara ordinerats motion tillfrisknade lika snabbt som de i gruppen som fick psykofarmaka.

Hjärnan växer vid fysisk träning

Både den grå och vita substansen ökar, speciellt de som har med minne och inlärning att göra. Framförallt märks förbättringar av förmågan att planera och fatta beslut, vilket är viktigt vid exempelvis bilkörning. Fem miuters promenad är betydligt bättre än ingenting alls. Klart att mer motion är bra för hjärnans verksamhet. Det som händer är att hjärnan syresätts och och den får mer blod än om man är stillasittande.

Motion botar inte allt

Men motion kan inte ersatta all annan behandling, även om den alltmer används som ett bra komplement till medicin. Ibland mår vi helt enkelt dåligt utan att vara psykiskt sjuka och då kan terapi vara ett bättre alternativ. Charles Sandström på Ny Insikt erbjuder samtalsterapi för individer, parterapi och familjerådgivning och har mångårig erfarenhet av att arbeta med människor i kris. Om man känner att man är i behov av samtal så kontakta NuInsikt för tidsbokning.

Mindfulness

Det engelska ordet har ingen direkt översättning till svenskan men blir ofta översatt till medveten närvaro. Mindfulness innebär en medvetenhet om vad som sker i nuet och är en buddistisk grundsten med över 2500-åriga traditioner.

Genom att utöva mindfulness lär du dig att vara i nuet utan att filtrera det du upplever genom egna tolkningar, utan att blicka varken framåt eller bakåt i tid eller att förvränga det du upplever. Du använder dig utav din syn, hörsel, smak, känsel och lukt och blir medveten via alla sinnen om vad som händer, utan att du låter dina känslor och tankar ta över intrycket och göra en bedömning utifrån tidigare erfarenheter.

Till följd av att utöva mindfulness kan du du minska stress, depression, ångest, högt blodtryck, utbrändhet m.m. Du förhöjer din sinnesnärvaro, minskar din ilska, blir mer effektiv, förbättrar tålamodet, ökar din kreativitet, du gör klokare val, förbättrat imunförsvar osv. Man har sett via magnetröntgen, effekterna utav att utöva mindfulness, då aktiviteten i den vänstra främre hjärnan ökar, vilket i sin tur har visat sig vid hjärnforskning ge personerna en positivare allmänkänsla liksom mindre oro.

Genom att meditera kan du öva dig på att bli medveten om din kropp. Ligg ner och känn igenom din kropp, bli medveten om hur alla kroppsdelar känns, om du har ont någonstans osv Fokusera på din andning och låt dina tankar flyta iväg istället för att fastna i dom, notera tanken och släpp den sedan och fokusera åter på andningen.

Det finns kurser i mindfulness där en utbildad instruktör guidar dig och det kan vara ett fåtal eller regelbundna träffar under en längre period. Du kan också köpa kurser på CD skivor och på egen hand öva via vägledning från dessa. Daglig träning och praktisering utav teknikerna är nödvändig och ger med tiden resultat i självkännedom.

Källor: 1177 vårdguiden, halsosidorna.se, mindfulness.se

Träning och vilja bli gravid

Hur kopplar man ihop träning med viljan att bli gravid? Träning kan både vara positiv och negativ för dina graviditetschanser. 

Träning är bra

För den som bär på extrakilon kan det vara svårare att bli gravid. Här kan träning bara vara positivt. Att komma ut och röra på sig en halvtimme till en timme om dagen kan vara nyckeln till ett positivt svar på stickan. Man kan så klart även försöka tajma in sina försök med ägglossningen genom ägglossningtest: här brukar man säga Clear Blue är ett av de mest pålitliga alternativen. Om man kombinerar ägglossningstestet med daglig motion, stiger chanserna markant. 

Ta även med din partner ut på promenader och simturer. God hälsa och bra kondition ökar mannens sexlust och fruktbarhet. Ni ska göra den här resan tillsammans, från början till slut. Försök att göra någonting aktivt tillsammans varje dag. Träning är också bra för att minska negativa effekter av stress. Stress är inte bar för sexlusten eller fertiliteten så den vill man gärna göra bort med. 

Träning är dåligt

Det finns tillfällen där träningen inte är lika gott för hälsan. Alldelels för hård träning kan ha motsatt effekt. Kvinnor som tränar hårt, såsom elitidrottare eller maratonlöpare, riskerar att få rubbad menstruation. Den kan till och med utebli helt. Tränar man hårt kan man också få problem med ägglossningen. Vill man träna mycket ska man se till att äta ordenligt och dricka mycket. Håll också koll på att menstruationen är regelbunden. 

För män är det också viktigt att inte träna för mycket. Fertiliteten kan sjunka när kroppen har andra saker att tänka på. Kroppen blir upptagen med att hantera belastningen av träningen och det kan bli svårare att göra sin partner gravid. 

Träning och hälsa

Fysisk aktivitet i olika former främjar hälsan positivt, det är ett faktum, liksom att psyket behöver stimulans för ditt välbefinnande. Forskning har även slagit fast att motion kan skjuta upp debuten av demenssjukdomar liksom hjälper mot viss mental ohälsa så som oro, sömnbesvär, ångest och depression. Man har även sett vid studier med magnetröntgen, att hjärnan faktiskt växer vid fysisk träning och att hjärnans gråa och vita substanser ökar framförallt i de delar av hjärnan där exempelvis inlärning och minnet är beläget.

Olika träningsformer

Det finns många olika träningsformer och du kan med fördel välja fler än en för att variera din träning. Viktigt är att anpassa träningen efter din fysiska kapacitet vilken i sin tur förmodligen kommer att förändras över tid.

Några exempel på träning är: Cykling Skidåkning Löpning Gymnastik Promenader Yoga Bollsporter Dans

Genom att träna upp din mentala föreställning kan du inom tillexempel idrotten, ta kontroll över situationen och lära dig att tolka dina signaler och förstärka de tankar och beteenden som är önskade. På så vis kan du visuallisera dina mål och genom att du redan har din målbild klar är det lättare att nå de mål du satt upp för dig själv.

Vid regelbunden mental träning har studier visat att du får förbättrad psykisk och fysisk hälsa, får jämnare blodtryck, ökad självkänsla, ökad koncetrationsförmåga, du blir lugnare, förbättrade studieprestationer osv.

Vad är då hälsa?

Hälsa är ett begrepp som kan vara svårt att definiera. För många kan ordet innebära att vara frisk medans det för andra betyder det helt enkelt livskvalitet. Världshälsoorganisationen, WHO, definierade hälsa så här år 1948: ‘Ett tillstånd av fullständigt fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och handikapp’

Den fysiska hälsan

För att uppnå fysisk hälsa måste du se till att kroppen mår bra. Detta uppnår du genom blandannat att äta bra, vara fysiskt aktiv, sömn, närhet och beröring och sjukvård.

Bra kost innebär att äta varierat med mycket grönsaker och frukt liksom fisk upp till tre gånger i veckan. Välj fullkorn i pasta, gryn, ris och bröd och nyttiga matfetter som rapsolja, olivolja och nyckelhålsmärkta smörgåsfetter. Välj magra mejeriprodukter och dra ner på salt och socker i maten.

Träna ett par gånger i veckan och välj trappen istället för hissen och gå till jobbet om möjligheten finns

Ge hjärnan en chans att återhämta sig genom sömn. Lägg dig i tid på kvällen och sov mellan 6-9 timmar.

Umgås med vänner och familj ofta. Kramas och ha roligt.

Gå på regelbundna kontroller hos sjukvården för att hålla koll på din hälsa. Känner du dig sjuk eller dålig kan du ringa till 1177 och få rådgivning.

Den psykiska hälsan

Psykisk hälsa påverkas av flera olika saker som tillexempel dina relationer, stress, sjukdom, alkohol, droger, tobak, boende och fritid.

Det är lätt att särskilja dessa två huvudkategorier, men de är tätt sammankopplade och påverkar många gånger i båda led. Som exempel kan vi ta vikten av sömn. Sover du lite eller dåligt påverkas din mentala hälsa och risken ökar för depression samt hjärt och kärlsjukdomar.

Källor: WHO, halsosidorna.se, 1177 Vårdguiden